×
Dziękujemy
Soki zostały dodane do koszyka
Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka

DIETA KONTRA RAK

Co roku, 4 lutego cały świat obchodzi dzień walki z rakiem. Jest to czas kiedy warto poświęcić szczególną uwagę jakże ważnemu problemowi, jakim jest rosnąca zachorowalność na nowotwory i porozmawiać zarówno o profilaktyce jak i wspomaganiu ich leczenia.

 

Co robić, aby nie zachorować?

Jak podaje Ministerstwo Zdrowia, zespoły badawcze na całym świecie szacują, że blisko 90% nowotworów spowodowanych jest czynnikami zewnętrznymi, na które mamy wpływ.

Według Światowej Organizacji Zdrowia stosowanie zdrowego stylu życia pozwala uniknąć nawet 50% przypadków wszystkich nowotworów. Dzięki wieloletnim badaniom opracowano Europejski Kodek Walki z Rakiem składający się z 12 zaleceń, które warto wprowadzić od zaraz. Wśród nich mowa o niepaleniu, utrzymywaniu prawidłowej masy ciała, byciu aktywnym fizycznie, ograniczeniu spożycia alkoholu, przestrzeganiu zaleceń zdrowego sposobu żywienia, unikaniu nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne, ochronie przed kontaktem z substancjami rakotwórczymi oraz promieniowaniem rakotwórczego radonu, o profilaktycznych szczepieniach, o możliwych negatywnych skutkach hormonalnej terapii zastępczej, o profilaktycznym oddziaływaniu karmienia piersią oraz o profilaktycznych badaniach przesiewowych.

 

Co jeść, by zminimalizować ryzyko?

W zakresie przestrzegania zasad zdrowego odżywiania przede wszystkim zaleca się aby podstawą diety były warzywa z dodatkiem owoców, minimum 500g różnokolorowych warzyw dziennie. Kolejnym źródłem kalorii w codziennej diecie powinny być produkty pełnoziarniste oraz rośliny strączkowe. Równie ważne jak duże spożycie warzyw jest ograniczenie spożycia produktów tłustych, słodkich, słonych oraz mięsa czerwonego. Wysokie spożycie czerwonego mięsa zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwór o 200%, a wysokie spożycie słodyczy o 180%.

 

Jedzenie, które leczy

W artykule opublikowanym przez Journal of the American Dietetic Association przedstawiono pracę dr K. A. Steinmetza, który wraz ze swoimi współpracownikami przeanalizował 206 badań poświęconych zachorowalności na nowotwory wśród ludzi oraz 22 badania dotyczące występowania nowotworów u zwierząt.

Okazało się, że spośród wszystkich czynników mających znaczenie w zapobieganiu rozwoju chorób nowotworowych najważniejsze znaczenie, we wszystkich ich stadiach, miało spożycie warzyw i owoców. Zachorowalność na nowotwór zmniejszyła się o 50% u osób, w których diecie dominowały przede wszystkim warzywa i owoce. Największy spadek zachorowalności zaobserwowano w przypadku raka żołądka, dzięki wysokiemu spożyciu warzyw i owoców bogatych w witaminę C.

  • Największe ilości witaminy C znajdziemy w natce pietruszki, jarmużu, papryce, cytrusach oraz kiszonkach. Inne prace badawcze wykazały, że zmniejszenie ryzyka rozwoju raka trzustki zależy głównie od ilości spożywanych warzyw i owoców bogatych w β karoten, szczególnie likopen, który znajdziemy m.in. w pomidorach, różowych grapefruitach i arbuzie. Wykazano również, że osoby, które nie spożywały warzyw były 4 krotnie bardziej narażone na rozwój nowotworu trzustki niż osoby spożywające 5 – 6 porcji warzyw dziennie (500-600g).

Co więcej okazuje się, że odpowiednia dieta ma nie tylko znaczenie w profilaktyce zachorowania na nowotwór ale także w hamowaniu jego rozwoju, we wspomaganiu efektywności zastosowanego leczenia oraz w ochronie zdrowych komórek organizmu przed efektami ubocznymi chemioterapii i radioterapii.

 

Statystyczny Polak w 2015roku spożywał zaledwie 289g warzyw i owoców, to około połowa rekomendowanej ilości. Aby poprawić tę sytuację i podołać wyzwaniu spożycia odpowiedniej ilości warzyw i owoców, oprócz warzyw i owoców w całości, świetnym rozwiązaniem staje się włączenie do codziennej diety soków wyciskanych na zimno i niepasteryzowanych. Metoda wytłaczania soku na zimno (cold press) powala na zachowanie niemal wszystkich cennych składników zawartych w warzywach i owocach. W jednej półlitrowej butelce soku zamknięta jest wartość odżywcza ok 1,5kg warzyw i owoców.

 

Źródło:

  1. http://www.mz.gov.pl/aktualnosci/swiatowy-dzien-walki-z-rakiem-2018/
  2. http://www.kodekswalkizrakiem.pl/kodeks/
  3. Steinmetz KA, Potter JD. Vegetables, fruit and cancer prevention: a review. J Am Diet Assoc 96: 1027 – 1039, 1996.
  4. Norell SE, Ahlbom A, et al. Diet and pancreatic cancer: a case control study. Am J Epidemiol 124: 894 – 902, 1986.
  5. Blaylock RL. Naturalne strategie w walce z rakiem. Odżywianie w terapii antynowotworowej. Wyd. 1, Studio astropsychologii. Białystok, 2012.