×
Dziękujemy
Soki zostały dodane do koszyka
Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka

DETOKSYKACJA ORGANIZMU – O CO WŁAŚCIWIE CHODZI?

Żyjemy w coraz bardziej zanieczyszczonym środowisku.

Spożywamy coraz bardziej przetworzoną żywność jak biała mąka, słodycze, wędliny, napoje energetyzujące. Żyjemy w ogromnym pędzie i stresie, często nie dbając o zdrowe odżywianie, czego konsekwencją jest większa zachorowalność na choroby przewlekłe i infekcje.

Wielu z nas sięga wówczas po antybiotyki i inne leki, ponieważ „nie ma czasu na chorowanie” i odpoczynek. Dla odstresowania nagradzamy się różnego rodzaju używkami jak np. alkohol, papierosy, kawa i cukier. Następnie te wszystkie używki, leki, konserwanty z żywności, dym papierosowy i zanieczyszczenia ze środowiska traktowane są przez nasz organizm jako toksyny, więc trafiają do narządów odpowiedzialnych za ich neutralizację i wydalanie tj. do wątroby, jelit, nerek, układu limfatycznego, płuc oraz skóry.

W sytuacji, gdy ekspozycja na substancje toksyczne nie przekracza, możliwości detoksykacyjnych poszczególnych narządów – czujemy się dobrze. Jednak gdy narządy te są mocno obciążane, nadmiar substancji szkodliwych gromadzi się w tkankach, w tym włosach, skórze, tkance tłuszczowej i potrafi latami pozostawać w organizmie. Substancje te są źródłem wolnych rodników, to one przyspieszają nasze starzenie się i osłabiają nasz układ odpornościowy. Konsekwencją tego może być przewlekłe zmęczenie, zmarszczki, trądzik, bóle stawów, cellulit, słabsza odporność, pogorszenie wzroku, a także choroby przewlekłe takie jak miażdżyca, nowotwory, choroba Alzheimera i wiele innych.

Każdy z nas ma indywidualne, zależne od genów zdolności detoksykacyjne.

Dlatego jedna osoba latami prowadzi niezdrowy tryb życia i nie narzeka na złe samopoczucie, a inna stara się dbać o siebie, a mimo to zapada na ciężką chorobę.

Warto wiedzieć, że zawsze można wspomóc możliwości detoksykacyjne swojego organizmu dzięki odpowiedniemu odżywianiu i dostarczeniu do organizmu szczególnie istotnych składników. Większość z tych substancji znajdziemy w świecie roślin, głównie w warzywach i owocach. Nic więc dziwnego, że diety warzywne lub diety sokowe polecane są jako formy detoksu organizmu.

 

Czy to możliwe, aby warzywo lub sok oczyściło nasz organizm?

Warzywa i owoce, czy zrobione z nich soki nie oczyszczają organizmu bezpośrednio. Mówiąc, że sok oczyszcza organizm w rzeczywistości chodzi o substancje odżywcze zawarte w warzywach i owocach wspomagające zdolności detoksykacyjne narządów za detoks odpowiedzialnych. Efekt – mniejsza kumulacja substancji toksycznych w naszym organizmie, a co za tym idzie lepszy stan zdrowia i samopoczucia.

 

Które substancje wspomagają detoks i gdzie je znajdziemy?

Antyoksydanty

Antyoksydanty to szeroka grupa związków chemicznych, cześć z nich wytwarzana jest przez nasz organizm, są nimi określone enzymy, a część musimy dostarczać wraz z pożywieniem są nimi m.in. witaminy, prekursory witamin, składniki mineralne, bioflawonoidy, np. β karoten, rutyna, antocyjany, kapsaicyna, kurkumina, witamina C, E, A, selen, cynk. Są one cząsteczkami, które neutralizują wiele toksyn, usprawniając tym samym procesy detoksykacyjne. Z uwagi, iż za produkcję enzymów detoksykacyjnych odpowiedzialne są nasze geny, niektóre osoby mają ograniczoną zdolność skutecznej neutralizacji toksyn, co znacząco podnosi ryzyko wystąpienia różnych chorób powodowanych przez substancje toksyczne. Dlatego też spożywanie antyoksydantów w diecie i utrzymywanie ich prawidłowego poziomu w organizmie zwiększa efektywność procesów detoksykacji i ma kluczowe znaczenie dla zachowania zdrowia.

 

Warto przybliżyć kilka składników o udokumentowanej roli dla procesów detoksykacji:

  • Betanina to podstawowy barwnik zawarty w soku z buraków, zwiększa zdolności detoksykacyjne wątroby.
  • Selen, magnez i cynk determinują aktywność jednych z najważniejszych enzymów antyoksydacyjnych wytwarzanych przez nasz organizm, jakimi są: dysmutaza ponadtlenkowa, katalaza i peroksydaza glutationowa. Odpowiednia ich podaż zmniejsza ryzyko zaćmy i zwyrodnienia plamki żółtej, głównych powodów przedwczesnej ślepoty oraz chorób nowotworowych. Duże ilości selenu znajdziemy w rybach, podrobach, orzechach i warzywach strączkowych. Doskonałym źródłem magnezu są pełnoziarniste produkty zbożowe, zielone warzywa jak np. jarmuż, natka, szpinak, brokuł, warzywa strączkowe, orzechy i kakao. Zaś cynk znajdziemy głównie w pestkach dyni, kaszy gryczanej, mięsie, jajach.
  • Witamina C odgrywa kluczową rolę w detoksykacji dymu tytoniowego. Najwięcej witaminy C znajdziemy w porzeczkach, papryce, natce pietruszki, jarmużu, kiwi.
  • Karotenoidy, w tym β i α karoten, likopen, luteina, zeaksantyna mają zdolność wzbudzania do działania enzymów detoksykacyjnych takich jak np. cytochrom P 450, działający głównie w wątrobie i odpowiedzialny za metabolizm leków, związków rakotwórczych oraz kofeiny. Karotenoidy znajdziemy głównie w warzywach tj. marchwi, papryce, pomidorach, szpinaku, natce pietruszki oraz w owocach takich jak pomarańcze i brzoskwinie.

 

Błonnik

Błonnik wiąże w jelitach toksyny produkowane przez grzyby i bakterie jelitowe oraz powstałe w wyniku trawienia substancje takie jak amoniak, aminy i związki fenolowe oraz metale ciężkie i ułatwia ich sprawne wydalanie z organizmu poprzez jelita. Na przykład poziom azotynów w organizmie oraz metali ciężkich skutecznie obniża błonnik rozpuszczalny (pektyny) znajdujący się w jabłkach, cytrusach i gruszkach.

 

Warzywa moczopędne

Wiele warzyw i ziół ma właściwości moczopędne np. natka, seler, ogórek, imbir, pokrzywa. Wzmagając filtrację nerek usprawniają eliminację toksycznych produktów przemiany materii oraz redukują obrzęki wodne wynikające z nadmiernego spożycia soli, cukru lub zaburzeń hormonalnych. Należy przy tym również pamiętać o odpowiednim uzupełnianiu płynów wodą i naparami ziołowymi. Z uwagi na pobudzanie nerek do pracy, diety sokowe lub diety warzywne, oparte na dużej ilości moczopędnych i zielonych warzyw, nie są polecane dla osób z niewydolnością nerek.

 

Substancje usprawniające pracę układu limfatycznego

Układ limfatyczny pełni wiele ważnych funkcji w naszym organizmie. Transportuje składniki odżywcze, jest miejscem powstawania i dojrzewania komórek układu odpornościowego, ale także oczyszcza krew z substancji toksycznych i drobnoustrojów, transportując je do wątroby i nerek skąd są wydalane. Prawidłowe krążenie limfy — płynu w układzie limfatycznym jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania całego układu i efektywnego zbierania substancji toksycznych z całego organizmu. Słaby przepływ limfy prowadzi m.in. do takich dolegliwości jak bóle stawów, problemy skórne, cellulit, obrzęki limfatyczne i większej podatności na infekcje. Pozytywny wpływ na krążenie limfatyczne wywiera aktywność fizyczna, gdyż dzięki pracy mięśni szkieletowych pobudzany jest przepływ limfy. Ponadto ważne jest prawidłowe nawodnienie oraz obecność związków bioaktywnych z żywności stymulujących przepływ limfy jak np. kumaryn z selera wywołujących skurcz naczyń limfatycznych, oraz ogórka, natki, imbiru.

 

Zatem kluczem do prawidłowego funkcjonowania naszych narządów detoksykacyjnych, a więc do naszego dobrego samopoczucia i zdrowia są niewątpliwie uwarunkowania genetyczne, aktywność fizyczna, ograniczanie ekspozycji na substancje toksyczne oraz odpowiednia dieta bogata w rośliny.

 

Nawiązując do powyższych informacji oraz zgodnie z rekomendacją Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dla zachowania zdrowia podstawą naszej diety powinny być warzywa i powinniśmy spożywać ich minimum 500g, z dodatkiem owoców, a w przypadku osób w grupie ryzyka nawet więcej. Mimo to statyczny Polak zjada tylko połowę ich rekomendowanej ilości. Dlatego też w przypadku trudności w zastosowaniu się do rekomendacji WHO, dobrym rozwiązaniem na dostarczenie dużej porcji warzyw i owoców, w stosunkowo małej objętości, są świeże, niepasteryzowane soki. Najlepsze efekty dla zdrowia i usprawnienia procesów detoksykacji przyniesie regularne ich spożywanie jako dodatku do urozmaiconej, ubogiej w przetworzoną żywność diety.

 

Co w przypadku dużych niedoborów witaminowych?

Warto zastosować od jednego do kilku dni diety sokowej. Kaloryczność diety sokowej lub diety warzywnej to średnio 1200-1300kcal, przy czym przeciętne zapotrzebowanie energetyczne dorosłego człowieka to ok 2000kcal. Istnieje coraz więcej badań naukowych nt. korzystnego dla zdrowia wpływu redukcji kalorii w diecie. Między innymi obniżeniu ulega stres oksydacyjny, zwiększa się naprawa komórek, zmniejsza produkcja prozapalnych cytokin. W efekcie w badaniach odnotowano zmniejszenie ryzyka chorób układu sercowo naczyniowego, niektórych nowotworów oraz cukrzycy.

 

Oczywiście dieta oparta wyłącznie na sokach nie pokrywa zapotrzebowania na inne cenne składniki odżywcze jak białka, węglowodany złożone i tłuszcze, stąd nie może ona trwać zbyt długo i nie mogą stosować jej osoby intensywnie uprawiające sport, kobiety w ciąży i karmiące, dzieci, osoby chore na cukrzycę, z niewydolnością nerek i rekonwalescenci wymagający zwiększonej podaży białka. W przypadku wątpliwości co do występowania przeciwwskazań zawsze warto skonsultować się z lekarzem. Zachęcamy również do kontaktu z naszą dietetyczką pod adresem: monika@naturacoldpress.pl

 

 

 

Źrodła:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23769299
  2. https://www.sciencedaily.com/releases/2012/09/120911103040.htm
  3. https://www.sciencedaily.com/releases/2015/08/150806133043.htm
  4. https://www.sciencedaily.com/releases/2000/08/000802074422.htm
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3705355/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2669451/#B33
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18616067
  8. http://www.czytelniamedyczna.pl/2414,rola-i-znaczenie-antyoksydantow-w-medycynie-ze-szczegolnym-uwzglednieniem-chorob.html
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Non-antioxidant+properties+of+carotenoids
  10. Dale Pinnock. Talerz zdrowia. 2011.
  11. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0303720717302241?via%3Dihub
  12. http://www.europeanreview.org/wp/wp-content/uploads/2468-2473-The-effects-of-calorie-restriction-on-aging-a-brief-review.pdf
  13. http://www.lifeextension.com/Protocols/Lifestyle-Longevity/Caloric-Restriction/Page-03