×
Dziękujemy
Soki zostały dodane do koszyka
Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka

WARZYWNA REWOLUCJA! #dojrzejdowarzyw

Na pewno każdy z Was spotkał się ze stwierdzeniem, że prawidłowe odżywianie wpływa na jakość naszego życia. Jest to fakt potwierdzony przez wielu ekspertów. Co więcej, warzywa zaraz po aktywności fizycznej mogą wydłużyć nasze życie.

Zgodnie z założeniami WHO przyjmuje się, że optymalna dawka warzyw i owoców jaką powinniśmy spożyć w ciągu dnia wynosi około 400g. Najlepiej jeśli podzielimy je na pięć porcji po około 80 – 100g. Według dietetyków ¾ dziennej dawki powinny stanowić warzywa. Dlaczego właśnie taka proporcja? Choć częściej wolimy sięgać po owoce, zawierają one w sobie dużo fruktozy, która jest naturalnie występującym cukrem. Spożywana w nadmiernych ilościach może spowodować niepożądany przyrost wagi. Włączając owoce do swojej codziennej diety warto jest sięgnąć po te mniej znane, takie jak np.: czarna porzeczka, granat czy agrest.

Według badań średnia konsumpcja w UE wynosi zaledwie 341g na osobę, czyli 60% zalecanej dziennej dawki. W Polsce wynik jest dużo niższy. Przeciętny Polak spożywa zaledwie 280g odpowiadające około 3,5 porcji. Co wpływa na tak niewielkie spożywanie warzyw w codziennej diecie?

Przyzwyczajenie, pośpiech, brak apetytu – te czynniki sprawiają, że nie zawsze zwracamy uwagę na to, z czego dokładnie składają się nasze posiłki. Kierujemy się tym na co mamy akurat ochotę zamiast tego co faktycznie jest zdrowe. Zastanówcie się jak często ograniczacie się do rzodkiewki w twarożku lub plastra pomidora na kanapce. Nawet jeśli uda Wam się zjeść całą surówkę podczas obiadu, to wciąż za mało aby zaspokoić dzienną dawkę warzyw. Dodatkowo Polacy mają tendencję do sięgania tylko po te warzywa, które dobrze znają. Dietetycy radzą, aby próbować zupełnie nowych smaków jak bakłażan, karczochy czy ciecierzyca. Sprawi to, że nasza dieta stanie się bardziej różnorodna i częściej będziemy sięgać po inne (nawet egzotyczne) warzywa.

Jedną porcją warzyw może być także szklanka soku. Jednak badania WHO pokazały, że nie korzystamy z tej inicjatywy zbyt często. Przeciętny mieszkaniec UE wypija około 32ml soku dziennie. W Polsce ten współczynnik wynosi 38ml, co daje zaledwie 14l na rok.

Niedobór warzyw w naszej codziennej diecie podnosi ryzyko występowania chorób i nowotworów. Jesteśmy narażeni na zaburzenie funkcjonowania układu krwionośnego czy pokarmowego, co prowadzi do miażdżycy, udaru czy zawału, które stanowią 87% zgonów w Europie. Z tego powodu codzienne spożywanie warzyw jest tak bardzo ważne. Dostarczają składniki odżywcze, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Regulują ciśnienie krwi i zapobiegają wyżej wymienionym chorobom. Dodatkowo dostarczają nam cennej energii każdego dnia i poprawiają nasze samopoczucie. Według WHO warzywa zawsze będą stanowić receptę długowieczności.

 

Źródła:

https://polskatimes.pl/wciaz-jemy-za-malo-warzyw-i-owocow-ale-czesc-z-nich-bardzo-lubimy-zobacz-ktore/ar/13417960

https://www.who.int

https://oczymlekarze.pl/wymowne-grafiki/4329-polacy-jedza-za-malo-warzyw-i-owocow

https://www.pfpz.pl/index/?id=8f187f643090a53e52550571a8e92ad8