×
Dziękujemy
Soki zostały dodane do koszyka
Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka

Polskie SUPER FOODS – czyli cudze chwalicie, swego nie znacie!

Super foods czyli super żywność, to kategoria żywności pochodzenia naturalnego. Nie istnieje jedna oficjalna definicja, ani konkretna lista tych produktów, jednak przyjęło się uważać, że żywność taką, powinna cechować wysoka wartość odżywcza przy niskiej kaloryczności. Powinna stanowić bogate źródło antyoksydantów, witamin, składników mineralnych i błonnika, które chronią nasze komórki przed uszkodzeniami wywoływanymi przez wolne rodniki i toksyny środowiskowe.

 

Z Polski czy ze świata? Gdzie znajdziemy najwięcej zdrowia?

Lista produktów, którym możemy przypisać miano super foods, jest bardzo długa. W każdym zakątku świata znajdziemy gro takich produktów. Najbardziej reklamowane są oczywiście produkty zagraniczne, ale czy rzeczywiście są one najzdrowsze dla nas? Warto uświadomić sobie, że te wartościowe składniki, za które tak cenimy super foods, są bardzo wrażliwymi substancjami. Najwięcej tych wartości znajdziemy w świeżym produkcie. Jeżeli produkt musi dotrzeć do nas z tzw. drugiego końca świata, zwykle dzieje się to po dłuższym czasie od zerwania i w formie przetworzonej, np. suszonej, mielonej, ekspandowanej. Co znaczy, że został poddany procesom, w których użyto często wysokiej temperatury, co często wiąże się z utratą wartości odżywczych.

 

Super foods na wyciągnięcie ręki – czego nie może zabraknąć w naszej kuchni?

Korzystajmy zatem z naszych rodzimych, świeżych, nieprzetworzonych super foods, które znajdziemy w niemal każdym sklepie lub na targu. Za szczególnie cenne dla naszego zdrowia i odpowiadające przyjętej definicji super foods, uznaje się m.in warzywa krzyżowe, owoce jagodowe, owoce rokitnika, siemię lniane.

Warzywa krzyżowe

Do rodziny warzyw krzyżowych zaliczamy m.in. brokuły, kalafior, jarmuż, kapustę. Warzywa te z uwagi na wysoką zawartość izotiocyjanianów, chronią komórki przed powstawaniem nowotworów. Ich spożywanie wiąże się z mniejszym ryzykiem wystąpienia nowotworu żołądka, jelita grubego i odbytu. Obniżają również stężenie cholesterolu w krwi i korzystnie wpływają na serce.

Owoce jagodowe

Wśród owoców jagodowych są truskawki, maliny, jagody, borówki i aronia. Są one dobrym źródłem witamin B1, B2, B3, C, A, oraz kwasu elagowego o silnych właściwościach przeciwnowotworowych. Ponadto, fioletowe owoce, takie jak aronia, jagody i jeżyny, bogate są w antocyjany, korzystnie wpływające na układ sercowo – naczyniowy oraz wzrok.

Owoce rokitnika

To jedno z najbogatszych źródeł witaminy C. Obfitują również w karotenoidy i witaminę E, które są silnymi antyoksydantami, chroniącymi nasze komórki przed nowotworami oraz procesami starzenia. Doskonale sprawdza się w walce z infekcjami gdyż posiada właściwości przeciwwirusowe i przeciwzapalne.

Siemię lniane

Siemię lniane jest doskonałym źródłem kwasów omega 3 (30-60%), wapnia (250mg/100g), magnezu 400mg/100g), cynku (4mg/100g) i błonnika (27g/100g). Ponadto po kontakcie z płynem, pęcznieje zwiększając kilkukrotnie swoją objętość, dzięki czemu pozostawia na dłużej uczucie sytości w żołądku, spowalnia wchłanianie cukrów prostych z pożywienia. Dzięki właściwościom śluzotwórczym, działa osłonowo na ściany żołądka oraz jelit, a także stanowi pożywkę dla pożytecznych bakterii jelitowych.