fbpx
×
Dziękujemy
Soki zostały dodane do koszyka
Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka

Mleko? Pij roślinne! Dietetyk tłumaczy, dlaczego warto!

Monika Wodyczko to ekspertka, która wspiera nasz zespół o potężną porcję wiedzy z zakresu dietetyki i żywienia. Od lat zajmuje się pacjentami z różnymi obciążeniami zdrowotnymi m.in. z niedowagą, nadwagą, otyłością, cukrzycą, pomaga osobom z chorobami autoimmunologicznymi. Jest autorką licznych artykułów o tematyce dietetycznej, a także gościem programów telewizyjnych i radiowych.

Napoje roślinne, potocznie nazywane mlekami roślinnymi, zachwycają swoją różnorodnością. Można je bowiem przygotować na bazie wielu cennych surowców, od orzechów, przez zboża, strączki, po nasiona. Okazuje się, że ten wspaniały zamiennik krowiego mleka, jest nie tylko pyszny ale i bardzo wartościowy dla naszego zdrowia, a także środowiska.

Jakie korzyści daje nam spożywanie mleka roślinnego?

Napoje roślinne są bardziej EKO.

Według wyliczeń ekspertów do produkcji mleka krowiego, zużywane jest ok 4-5 x więcej zasobów  wody niż przy produkcji jakiegokolwiek mleka roślinnego. Co więcej przy produkcji mleka krowiego, powstaje też 3x więcej gazów cieplarnianych. Ograniczenie konsumpcji produktów odzwierzęcych, to dziś bardzo potrzebny kierunek, w ramach działań na rzecz klimatu i ochrony środowiska.

Nie zawiera laktozy, z natury.

Szacuje się, że ok 25% dorosłych nie toleruje laktozy, nic więc dziwnego, że na rynku pojawia się coraz więcej produktów mlecznych „bez laktozy”.  Jednak warto wiedzieć, że w takich produktach laktoza, która jest dwucukrem mlecznym, została technologicznie rozłożona na cukry proste. Co za tym idzie mleko „bez laktozy” jest bardziej zasobne w cukry proste, na co powinny uważać osoby z insulinoopornością, cukrzycą i dbające o linię. Napoje roślinne naturalnie laktozy nie zawierają, więc są dobrze tolerowane przez przewód pokarmowy osób z nietolerancją laktozy. Niemniej warto przy tym zwracać uwagę na zawartość cukrów prostych na 100ml mleka.

Zawartość cukru w 100ml:
Mleko krowie 4,7g HOLLYWEED MILK 1,6g DROGA MLECZNA 1,2g

 

Bez cholesterolu.

Z uwagi na pochodzenie, mleko roślinne nie zawiera cholesterolu, jest więc rekomendowane dla osób, które muszą uważać na cholesterol w diecie.

Bogactwo białka i składników mineralnych.

Poza mlekiem sojowym, napoje roślinne są nieco mniej zasobne w białko w porównaniu do mleka krowiego, niemniej nadal są jego dobrym źródłem. Napoje mleczne od Natura Cold Press zawierają średnio 2-4x więcej białka niż masowo dostępne napoje roślinne na rynku. Na szczególną uwagę zasługuje „Hollyweed milk”, którego bazą są nasiona konopii. Nasiona konopii cechuje wysoka zawartość pełnowartościowego białka, a także magnezu oraz cynku, szczególnie istotnych dla osób aktywnych fizycznie i umysłowo. Zaś „Mleczna droga”, której bazą są migdały jest dobrym źródłem witaminy E zwanej witaminą młodości.  Warto też wspomnieć o wapniu, którego dobrym źródłem jest mleko krowie. W przypadku napojów roślinnych, które nie są fortyfikowane wapniem, warto zadbać aby dieta bezmleczna był bogata w zielone warzywa liściaste, takie jak natka pietruszki, jarmuż, sałata rzymska, gdyż są one dobrym źródłem wapnia.

Zawartość białka w 100ml:
Mleko krowie 3,3g HOLLYWEED MILK 2,2g DROGA MLECZNA 1,9g DZIEŃ DOBRY
1,9g
Średnia zawartość białka w produktach dostępnych na rynku: Napój konopny 1g Napój migdałowy 1g Napój owsiany z rynku 0,5g